Thursday 30 January 2014

counting dosa.

assalamualaikum wbt.

jujur?
selalu orag tanya, susah sangat ke nak jujur ni?
agak2 ade ke orang yang cakap senang jee..meh nak jumpe.
hahah gurau2.
well,
bagi aku sendiri, JUJUR tu brings a lot of meaning.

first, kita jujur tak dengan tuhan kita?ke kita sekarang nie berpura2 je?remember, Allah knows everything.yang kita tahu, and yang kita tak tahu.

second, jujur tak kita dengan diri kita?i had a lot of thought  bout this.ada benda yang aku jujur, n ada yang aku tak jujur.tapi..aku try to not mengaku yang aku tak jujur.aaahh complicated sangat. even, samapai umur aku sekarang pun, aku still have a doubt dengan diri sendiri.apa aku nak sebenarnye?

third, jujur kah kita dengan family kita?especially with our parents. tipu lah kalau korang,korang tak pernah meipu dengan parents korang kan?bukan menipu la..just tak bagitahu.right?fikir2 kanlah..aku pun tengah kira berapa banyak dosa aku buat dah..Allahu.

fourth, jujur ke kita dengan kawan2 kita? manusia..tak kan lari dengan sifat mengumpat, menyindir, memfitnah, memburukkan orang lain..even kawan hang sendiri. tak percaya? tengok lah kat belah kiri,kanan,belakang korang..mesti ade kawan korang story telling pasal kawan dia yang lain.right?n aku pun tengah kira berapa banyak daging muslim sendiri yang aku dah makan.. Allahu.

fifth, jujur kah kita dengan orang2 sekeliling kita?tak kisahlah kita kenal dia ke tidak. jiran mungkin. kita senyum lebarrr bila jumpa dorang..tapi dalam hati, ada yang buat muka, ada yang lepas orang tu pergi, mencemik muka pulakk. katakanlah, ada orang tanya how do they look? n kita cakap cantik nyee awakkk..tapi sebenarnye, kita tak jujurr..lagi2 perempuan ni haa..kenapa tak bagitahu je.."baju awak ketat sangat la", " tudung awak senteng la..apa kate labuhkan sikit.nampak sweet". n yet, i still counting how many dosa yang aku dah buat sebab tak nak jujur dengan orang. Allahu.

ke- 6 ( haha tukar dah), jujur kah kita dengan rang yang kita sangat rapat / tersayang. senang cita bf/gf/suami/isteri..kita tahu apa dia buat like sekarang kan boleh tengok kat twitter, FB, tapi kita tak habak pun kat dorang yang kita tengok (stalk la senang) social network dorang. jujur x kita? Allahu.

personally, jujur ni, or kejujuran ni memang mustahil kita nak buat.eehhh boleh je nak apply dalam diri kita..cuba jauhkan sifat menipu kita, and kita cuba untuk menjadi orang yang berterus teang dengan family kita dulu, then kawan2 kita...memang kadang-kadang orang lain tak boleh terima bila kita jujur, macam diri kita sendiri jugak. tapi, its good to try kan?in sha Allah..azam aku 2014 ni nak  cuba berubah..step by step. Alhamdulillah, aku ada kawan2 yang sangat supportive n selalu tolong ingatkan aku tentang my mistake n kalau aku salah langkah.

"dalam hidup ini, jagalah hati Tuhan kita seperti mana Dia menjaga kita".

No comments:

Post a Comment